Урок позакласного читання «Літературні казки» у 4 класі
Мета: закріпити поняття про народні і авторські казки. Ознайомити з літературними казками українських та зарубіжних письменників, зокрема казковими творами В.О. Сухомлинського; вчити розуміти текст казки, розвивати мовлення, навики самостійної роботи з книгою; викликати цікавість, інтерес до читання, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття добра, справедливості, поваги, бажання допомагати іншим.
Обладнання: виставка книжок, ілюстрації художників до казок, учнівські малюнки, портрети письменників, роздатковий матеріал.
Епіграф (на дошці)
Казки дружать з дітворою,
полюби їх у житті – і улюблені герої
будуть завжди друзями в путі.
(А. Костецький)
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Продзвенів уже дзвінок,
час почати нам урок.
Отож ми часу не гаймо
урок позакласного читання починаймо!
-Почнемо наш урок із розчитування
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, земле прекрасна!
Доброго ранку, дерева багряні!
Доброго ранку, квіти духм’яні!
Доброго ранку, птахи галасливі!
Доброго ранку, люди щасливі!
-Якими ви повинні бути, щоб урок наш був цікавим, змістовним, продуктивним? (Активними, уважними, старанними, кмітливими)
-Як ми будемо працювати на уроці?
Доповнити речення:
Не просто слухати, а (чути)
Не просто дивитися, а (бачити)
Не просто відповідати, а (міркувати)
Дружно і плідно (працювати)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Промовляння чистомовки-римовки:
Жу-жу-жу – я підручник бережу.
Жи-жи-жи – всі книжки бережи.
Жу-жу-жу – я вам казку розкажу.
- Складання чистомовок:
Чі-чі-чі – (їж, будь ласка, калачі).
Ох-ох-ох – (в лісі жив цар Ох).
Ли-ли-ли – (дід і баба жили).
Ця-ця-ця – (жила собі лисиця).
Щу-щу-щу – (наварив борщу).
Чик-чик-чик – (поставив глечик).
Азка-азка-азка – (завітала до нас казка).
ІІІ. Повідомлення теми уроку:
- Відгадай загадку
Їх читають залюбки
І дорослі й малюки
Ви, напевно здогадались?
Ну, звичайно ж це… (казки).
- Пройди лабіринт і прочитай тему уроку:
Л Т Р Т Р І А К
І Е А У Н К З И (Літературні казки)
Казка… що це таке?
Казка – це художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне і повчальне.
Казки бувають чарівні, побутові та про тварин.
Казка – це скарбниця, з якої черпають діаманти та самоцвіти. Їх почали складати ще в сиву давнину і передавали в усній формі із покоління в покоління, із століття в століття. Казки складають сотні, а іноді й тисячі людей.
Як називаються такі казки? (Народні)
Казка, складена однією людиною – письменником, називається літературною казкою.
Про казки складено багато прислів’їв, складіть і прочитайте їх.
-Казка вчить, як на світі жить.
-Казки маленькі, та розуму в них багато.
-Казка – вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.
IV. Перевірка домашнього завдання.
- Домашнім завданням вам було прочитати літературну казку, намалювати малюнок до неї.
Учні розповідають уривки казок, називають головні герої, показують ілюстрації.
- Гра «Відгадай з якої казки герої?»
Діти відгадують загадки і показують ілюстрацію до казки.
- Робота в парах.
- З’єднати стрілками назву казки з її автором
«Кіт у чоботях» Н.Забіла
«Фарбований лис» О.С.Пушкін
«Казка про рибака та рибку» Ш.Перро
«Зайчикові хатка» І.Я.Франко
- Прочитати вірш.
Ж.в.м в кр..н. к.зк.,
Ч.р.вн.й св..т д.вк.л.,
Кр.г.м. вс. М..д.ш..
Н.в. в.дкр.. шк..л..
- Скласти вірш
Діти ходили, діти гукали,
Дружно у парку казку…
Може, під кущиком чи під листочком,
Може, накрилася кленовим…?
Хлопці гасали, бешкетували…
Що ви? Це казку вони…
-Казко, постій, гей озовися!
Та не жартуй з нас, тихо не…
Казка із сонечком в небо злетіла.
Ні, нашу казку кізонька…
Та слава Богу, казка знайшлася
Будемо слухать, чи гарна…
- Гра «Хто живе в чарівному будинку?»
Літературна вікторина.
Діти по черзі йдуть до хатинки, беруть записки із завданням, зачитують їх і називають назву казки та її автора.
- «Пішла до бабусі, понесла їй пиріжки». (Ш.Перро «Червона шапочка»).
- «Ми з Гердою садимо троянди». (Г.Х.Андерсен «Снігова Королева»).
- «Мої зернятка! Я знайшов». (Леся Українка «Біда навчить»).
- «Відтоді завжди всі бачать собаку і хлопчика разом» (М.Слабошпицький «Хлопчик Валь»).
- «Він народився сонячного ранку в капусті на городі баби Горобчихи» (Всеволод Нестайко «Жевжик»).
- «Хто ж твоя мама? – питає Соловей.
-Моя мама – Сова, - гордо відповідає Совеня» (В.Сухомлинський «Найгарніша мама»).
Фізкультхвилинка.
Добре те, що сонце світить,
Добре те, що вітер віє,
Разом з нами ріс і ріс.
Добре те, що в нашій річці
Чиста не брудна вода,
І мене матуся рідна
Після школи зустріча.
Добре гратися на дворі, добре вчитися у школі.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя
-Діти, на уроках читання ми зустрічалися з багатьма поетами і письменниками, які написали цікаві твори для дітей. Чи впізнаєте ви. Хто зображений на цьому портреті? Це не просто портрет звичайної людини, а портрет великого Учителя, в якого вчились всі – і дорослі, і малі. Згадаймо, що ви знаєте про В.О.Сухомлинського?
(Діти розповідають)
Узагальнення відповідей дітей.
Василь Олександрович Сухомлинський – великий педагог, мудрий учитель, чудова людина. В його палкому серці жила велика доброта та любов до всього світу. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори, навчальні і цікаві для кожного.
Ви вже читали його оповідання та казки. Пригадайте які? («Найгарніша мама», «Соловей і Жук», «Зайчик і горобина»).
2.А сьогодні ми знайомимось з його легендою «Золоте Зернятко Істини».
1) Словникова робота.
Заступ – лопата, жменя – долоня руки, раб – невільна людина, невігластва – неосвічена, незнаюча людина.
2) Самостійне читання легенди учнями.
3) Перевірка сприймання змісту легенди
-Яку роботу дав батько синам?
-Для чого було потрібно копати землю?
-Чому молодший син відмовився продовжити роботу?
-Хто знайшов Золоте Зернятко Істини?
4) Вибіркове читання
Прочитайте рядки з легенди, які дадуть відповідь на запитання.
-Для чого людина живе на світі?
5) Робота в парах
Скласти прислів’я, визначити, яке з них підходить до змісту легенди.
Без труда – нема плода.
Хто ледарює, той голодує.
Праця годує, а лінь марнує.
Книга для людини – що вікно для хатини.
Мудрим ніхто не вродився, а з книжок навчився.
Не одяг прикрашає людину, а добрі діла.
Хто багато читає, той багато знає.
Людина красна не словами, а добрими ділами.
Все добре переймай, а злого уникай.
6)Перевірка знання легенди за тестами.
7) –Чого вчить легенда? (Бути працьовитим, мати мету до якої йти, творити добро, будувати щастя собі і іншим людям, що живуть поряд, бути справжньою людиною).
-А які риси характеру віднесемо до «справжньої людини»?
Діти називають і прикріплюють на дошці смужки – промінці зі словами: працьовитість, правдивість, доброта, скромність, ввічливість, чемність, чуйність, дружелюбність. Всередині малюнок сонечка.
-Отже, ми з вами побудували сонечко.
-А чому сонечко?
-Бо справжня людина, як сонечко, притягує до себе інших людей. Сонечко несе тепло, світло, гарний настрій, робить людину щасливою.
VI. Підсумок уроку.
-Що нового дізналися на уроці?
-Чому людина прийшла в світ?
Мабуть, щоб жити та дружить,
Щоб знати все і все цінить,
Щоб дарувати щастя всім –
Дорослим людям і малим.
А головне – добро творить,
Сумлінно вчитись, труд любить.
VII. Домашнє завдання.
Підготувати переказ легенди, намалювати малюнки.