Патлата Валентина Іванівна
Освіта, фах: середня спеціальна, вчитель початкових класів, педагогіка і методика початкового навчання.
Педагогічний стаж: 31 рік.
Вивчено досвід з питання: «Компетентісний підхід до формування навичок швидкісного читання молодших школярів».
Зміст досвіду:
Навчити дітей добре читати - одне з найважливіших завдань школи.
В. О. Сухомлинський зазначав, що без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці, що погане читання – ніби брудне вікно, крізь яке нічого не видно.
Виробити в учнів уміння самостійно поповнювати свої знання можливо лише тоді, коли вчитель навчить кожного з них (навіть і того, хто має уповільнене мислення, обмежені здібності) читати свідомо, швидко, правильно.
Тому ключові моменти роботи Патлатої Валентини Іванівни такі:
1. Опрацювання всього матеріалу повинно спиратися на природне бажання дитини гратися, фантазувати, діяти. Духовне життя дитини повноцінне тільки тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості. «Без них вона – засушена квітка» , - говорив В.О. Сухомлинський.
2. Використання в своїй роботі розроблені науковцями і практичними педагогами методики формування навички читання:
§ Методика професора І.Т Федоренка, яка дає змогу виробити чіткість вимови, розвивати артикуляційний апарат, швидкість і точність сприймання (зорові і слухові диктанти);
§ Методика багаторазового перечитування тексту;
§ Методика Кушніра (текст начитується на аудіпристрій, діти читають мовчки за читаючим);
§ Методика І.Г.Пальченка. Передбачає роботу з дітьми, які мають техніку читання 0 – 10 слів (пропонує слухання читання вчителя, читання за ведучим, читання в парі, з пришвидшенням темпу, переказ з опорою на текст, читання з переходом на невідомий уривок).
§ Методика В.Едігея (робота з деформованими словами).
3. Формувати навичку читання допомагають різноманітні вправи і завдання, які спрямовані на:
§ розвиток мовного апарату;
§ розвиток правильності вимови, читання;
§ безпомилкове сприйняття слів, речень, тексту;
§ розвиток догадки (антиципації) на різних рівнях;
§ розвиток швидкості при читанні вголос і мовчки;
§ розвиток уваги та пам’яті в процесі сприйняття.
Вчителька вважає, що з самого початку треба вчити дитину читати правильно, свідомо і швидко, не сподіваючись на доучування або переучування в майбутньому.
Щоб удосконалити ці навички, використовує таку систему вправ:
• для розвитку правильної орфоепічної вимови;
• для подолання заміни, пропусків букв у словах.
Підвищенню швидкості читання сприяє використання такої системи вправ:
• для розширення кута зору;
• для розвитку артикуляції і дихання;
• для подолання бар'єру промовляння;
• для активації мислення;
• для розвитку уваги і пам'яті.
Виразність читання досягається при використанні наступної системи вправ:
• для розвитку навичок техніки мовлення;
• для розвитку навичок логіки мовлення;
• для розвитку навичок емоційно-образної виразності.
Система вправ для розвитку усвідомлення прочитаного має бути такою:
• для розуміння окремих слів, словосполучень;
• для усвідомлення зв'язних висловлювань;
• творча робота.
На уроках читання Патлата В.І. використовує інтелектуальні ігри, які сприяють вдосконаленню навички читання, полегшують засвоєння програмового матеріалу, пожвавлюють навчально – виховний процес, активізують увагу, образне мислення, привчають дітей до пошукової розумової діяльності, розвивають зосередженість, стійкість інтелектуальних процесів, скеровують у бажане русло основні мислительні операції – аналіз, синтез, узагальнення, абстрагування. Дітям цікаво розгадувати загадки, ребуси, кросворди, шаради, лабіринти, анаграми і т. ін. Їм подобаються такі види роботи, так як дають їм матеріал для роздумів, можливість виявити ініціативу, самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості і творчості.
Щоб підтримати інтерес до читання, впроваджує різноманітні форми уроків з використанням інтерактивних технологій: урок – гра, урок – змагання, урок – казка, урок – подорож, урок – КВК, урок – вікторина, урок – свято та ін.
Збагаченню практики читання сприяє і цілеспрямоване позакласне читання. Тому Валентина Іванівна намагається ґрунтовно продумувати методику і зміст уроків позакласного читання, спеціально добирає тексти для окремих учнів чи групи учнів, враховуючи їх мовленнєвий розвиток.
Уроки позакласного читання є складовою частиною навчального предмета – читання. На цих уроках вона має можливість працювати над вдосконаленням читання, розвитком зв’язного мовлення, збагаченням словникового запасу дітей.
Наслідки роботи:
Патлата В.І. забезпечує міцні знання учнів, розвиває їх творчі здібності, прищеплює інтерес до читання. Її діти – активні учасники навчального процесу, здатні думати, проникати в суть явищ. Учні не тільки здобувають знання, а й використовують їх на різних рівнях власного життя. Успішно навчаються в середніх і старших класах, беруть участь у конкурсах, олімпіадах, МАН.
Форми узагальнення та поширення досвіду:
Досвід поширюється у вигляді відкритих уроків для вчителів школи.